In Scandinavische landen staan kinderschoenen al jarenlang in de gang, maar een grootschalige studie in 25 scholen wereldwijd bewijst nu ook het nut daarvan: zonder schoenen aan presteren kinderen beter in de klas. Kinderen zonder schoenen aan de voeten gedragen zich beter en halen betere schoolresultaten dan hun leeftijdsgenoten die met schoenen aan in de klas zitten.

Meer lezen
Bovendien komen kinderen die hun schoenen mogen uittrekken vroeger aan op school, blijven ze er langer en lezen ze meer. Uiteindelijk leidt dat tot betere academische prestaties, zo blijkt uit een langlopende studie aan de universiteit van het Britse Bournemouth.

Tot aan de universiteit
Tien jaar lang werden duizenden kinderen uit 25 landen opgevolgd. Voor hun onderzoeksproject bezochten de vorsers scholen in Nieuw-Zeeland en Australië en bestudeerden ze de resultaten van kinderen in een Londense school nadat het gebruik van de schoenloze klassen daar werd ingevoerd. Zo konden de schoolresultaten van de kinderen tot het eind van hun universitaire loopbaan opgevolgd worden.

Thuisgevoel
In Scandinavische landen is het gebruikelijk dat schoenen buiten de klas blijven wanneer het slecht weer is, om zo sneeuw en slijk buiten te houden. Maar ook in Spaanse scholen werd de theorie getest en bleken zowel gedrag als schoolresultaten er baat bij te hebben. Volgens experts zorgt het uittrekken van de schoenen ervoor dat kinderen zich ontspannen en zich ‘thuis’ voelen.

“Kinderen zonder schoenen aan zijn meer bereid op de grond te gaan zitten en te lezen. De laatste plek waar een kind wil zitten lezen, is een stoel. We stelden vast dat 95 % van de kinderen ook thuis niet op een stoel zitten te lezen. Op reis lezen ze liggend”, weet professor Stephen Heppell, die het onderzoek leidde.

Halfuur extra lestijd
“Als de omstandigheden in de klas op die thuis lijken, lezen vooral de jongens meer in de klas. In schoenloze scholen komen de kinderen vroeger aan en vertrekken ze later, wat gemiddeld resulteert in een halfuur extra lestijd per dag”.

Minder gepest
Doordat de kinderen sokken dragen, sparen de scholen ook 20 procent op de poetsrekening. Er moet ook minder geld worden uitgegeven aan meubilair, de kinderen zitten immers op kussens. Ook opmerkelijk: zonder schoenen in de klas blijkt ook het pestgedrag af te nemen.

“De sleutel om iets te bereiken is engagement. Als kinderen graag naar school gaan, presteren ze beter. Als ze laat aankomen en vroeg vertrekken en geen engagement tonen, lijden hun prestaties daaronder. Kinderen met schoenen aan zijn minder betrokken bij de zaak dan kinderen die hun schoenen aanhouden”, vat hij het samen.

Heppel adviseert dat ook leraren hun schoenen uittrekken. En wat stinkvoeten betreft: “De voeten van kinderen ruiken niet, het zijn precies de schoenen die hun voeten doen stinken”.

Bron: The Independent

zonder schoenen in de klas