Begin november gingen ruim tweehonderd mensen naar het festival voor startende docenten. Adhocdocent was ook aanwezig op deze dag in Utrecht. Door de Algemene Onderwijsbond werden verschillende workshops aangeboden. Zo ook de workshop ‘Het voorkomen van ordeproblemen’ door Brunis van Maanen. Hij is trainer en docent VMBO-bk op een college in Nieuwegein.

“Jammer dat jullie hier allemaal zitten, dan is orde houden in het onderwijs blijkbaar nog steeds een probleem” begint de trainer. De zaal zit vol jonge docenten die oplettend luisteren naar het verhaal van de trainer. Hij stelt dat ordeproblemen altijd vragen om een reactie. Problemen waar niet op wordt gereageerd, worden twintig keer zo erg. Lachend voegt hij daar aan toe “Als een leerling een boterham eet in de klas en u doet niets, weet dan dat het eindigt in de Bijlmerbajes.”

Om te reageren op wangedrag geeft hij een aantal handvatten, zoals: stel een klein aantal regels en blijf consequent reageren. Er komt een vraag uit de zaal: “Maar hoe zorg ik ervoor dat ik streng blijf?” De trainer reageert direct: “Vergeet niet dat streng zijn niet gelijk staat aan orde houden! Orde houden gaat over routine en of je bent voorbereid op wat kan komen.

“ Op het scherm verschijnt een zogenoemde sanctieladder. Als je werkt vanuit deze sanctieladder kan je de leerlingen corrigeren op een energieloze manier. Het is belangrijk dat de ladder is ingebouwd in je routine, waardoor de leerlingen zien dat je controle hebt en ze zich rustiger zullen gedragen. “Vergeet daarbij niet de deurprocedure! De eerste vijf seconden van een les zijn echt belangrijk.”

De training wordt afgesloten met de opmerking dat het geen trucje moet worden. Hoe jij als docent orde houdt, moet vanuit jezelf komen. Want als het bij je past, dan is het ook echt overtuigend. Vanuit die aanpak kan je gaan werken aan je doel en waar je naar toe wilt met de klas. Bron:

Bron: Adhocdocent – Anna van Boven