Anja is een ervaringsdeskundige op het gebied van invallen. Als invaldocent komt zij de meest uiteenlopende situaties tegen en is zij te vinden op verschillende scholen. Anja vertelt in deze blog wat het werk als invaldocent zo leuk maakt en hoe het voor haar haalbaar blijft om dit te blijven doen.

‘Als invaldocent moet ik soms wel drie keer per jaar op een nieuwe school beginnen. Van het lesgeven aan leerlingen uit een laag sociaal milieu op een seculiere school tot het lesgeven aan keurig geklede leerlingen van een reformatorische school. Vanaf 2016 ben ik actief als invaldocent op scholen binnen het basis- en voortgezet onderwijs. Daarvoor heb ik gewerkt als leerkracht basisonderwijs en als docent binnen het voortgezet onderwijs. De overstap was een bewuste keuze en daar heb ik tot nu toe geen spijt van. Juist de elementen die belangrijk zijn voor een goede les heb ik onder de knie gekregen in de afgelopen jaren als invaldocent.

Naast dat je vaak de verschillen ziet tussen de scholen, zie ik juist de overeenkomsten. Al de leerlingen willen namelijk hetzelfde: een docent die van ze houdt, er voor hen is, persoonlijke aandacht geeft en goed is voorbereid op de lesstof (lees: goede voorbeelden en duidelijke instructies). Ik geniet vooral van het contact met de verschillende leerlingen. Zo deel ik af en toe complimenten uit en vind ik het een ‘must’ dat ik de namen blijf kennen als ze binnen komen. Natuurlijk vraag ik de leerlingen ook weer om feedback, dit doe ik door een enquête af te nemen. Hierdoor weet je gelijk wat je verbeterpunten zijn én ontvang je natuurlijk ook de onuitgesproken complimenten!

Hoe het voor mij haalbaar blijft? Ik werk erg gestructureerd: voor elke klas maak ik een halfjaarplanning en een aparte lesplanning. Daarin maak ik ook afspraken met de leerlingen en laat ik bepaalde elementen steeds terugkomen. In elke klas geef ik een week voor het einde van een hoofdstuk een aantal leerlingen een mondeling om de lesstof te herhalen of ik laat de hele klas een proeftoets maken. Het wordt erg gewaardeerd: het geeft de leerlingen steun en het gemiddelde cijfer gaat omhoog! Ook zorg ik ervoor dat ik de namen van de leerlingen blijf kennen.

Natuurlijk kan het werken als inval-docent ook ‘bikkelen’ zijn, zeker op scholen waar de leerlingen de regie hebben. Maar dan zijn het aan de andere kant ook de leerzaamste lessen waar je sterk van wordt, heb ik gemerkt. Juist dán leer je hoe je het beste de regie kan pakken en leerlingen met lastig gedrag de juiste manier moet behandelen.’

Benieuwd wat Adhocdocent voor jou kan betekenen? Schrijf je vrijblijvend in via deze pagina en wij nemen contact met je op over jouw mogelijkheden voor de klas.