Het eindexamen Nederlands gaat over begrijpend lezen, toch moeten leerlingen foutloos schrijven, vindt Sander Dekker. Docent Nederlands Michel Pijpers denkt hier anders over en wijst de staatssecretaris van Onderwijs op diens eigen taalfouten.

“Een vmbo’er zou strafpunten scoren.”

“Mensen die in de Tweede Kamer roepen dat leerlingen geen taalfouten mogen maken, denken dat ze zelf verzorgd taalgebruik hebben”, zegt meester Pijpers. In een blog zet hij taalfouten op een rijtje die Dekker maakt in een brief aan de Tweede Kamer.

Zoek de fout
“Wij leraren Nederlands zijn enorme zeikerds. Als je zegt: zoek de fout, dan vinden we die ook”, zegt de docent. En dat vindt hij zo problematisch aan Dekkers eis. Want het eindexamen Nederlands gaat helemaal niet om hoe goed kinderen schrijven, maar om hoe goed zij een tekst lezen.

“Schrijfvaardigheid krijgen leerlingen al in hun schoolexamen Nederlands eerder in het jaar. Leraren verdienen het vertrouwen dat ze hun leerlingen dan goed taalgebruik bijbrengen”, zegt Pijpers. “Dekker lijkt te denken dat leerlingen nog worstelen met de d’s en t’s en u en uw, maar dat is natuurlijk niet zo.”

Wel maken de leerlingen in hun eindexamen fouten die eigenlijk niemand erg vindt. “Dekkers taalfouten zijn ook niet storend. Hij gebruikt zelfs taal die in de mode is en die je overal ziet. Maar op een examen zouden leraren dat taalgebruik toch fout moeten rekenen. Dat is toch hartstikke raar? Dekker moet stoppen met zeuren.”

En dus houdt Pijpers de staatssecretaris een spiegel voor. “Dekker heeft een opleiding gehad, vwo gedaan. Het is een nette brief waar hij goed over heeft nagedacht. Die brief heeft hij waarschijnlijk laten controleren door anderen. Toch staan er fouten in. En dan verwacht hij van kinderen van 17 en 18 dat ze foutloos schrijven.”

Iedereen maakt fouten
Dat wil overigens niet zeggen dat Pijpers taalfouten niet erg vindt. “Als je als schrijver betaald krijgt en je vindt het de moeite waard om papier te verspillen aan je woorden, dan moet je ook goed schrijven. Dan stoor ik me niet eens zozeer aan spelfouten, maar wel aan onduidelijk taalgebruik. Neem jezelf en je lezer serieus, dat probeer ik ook mijn leerlingen bij te brengen.”

Zelf maakt de leraar ook wel eens een taalfout. “Iedereen maakt fouten, in spreektaal maken we er wel honderd per minuut. Ik weet dat ik zelf heel slecht ben in de lange ij en de korte ei. Ik probeer me dat altijd te realiseren en als ik twijfel, zoek ik het op. Dat hoop ik althans.”

Dekkers fouten
Deze taalfouten maakt Dekker in zijn brief aan de Tweede Kamer. Bij het eindexamen moeten docenten voor deze fouten punten aftrekken. Als er een tweede corrector naar kijkt, blijkt waarschijnlijk dat er nog meer fouten in staan, zegt Pijpers.

– Verkeerd verbindingswoord/signaalwoord: “Wat moeten leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs op school leren, zodat zij straks een actieve bijdrage kunnen leveren aan onze pluriforme samenleving en economie?” Zodat kan beter vervangen worden door opdat.
– Geen hoofdzin: “Een curriculum dat alle leerlingen zo goed mogelijk voorbereidt op de toekomst en waarbij de brede opdracht van het onderwijs en samenhang tussen vakgebieden en doorlopende leerlijnen in het vervolgonderwijs optimaal zijn geborgd.”
– Grammaticaal verkeerd voornaamwoord: “Ik wil hen hiervoor ook de mogelijkheid bieden.” Een meewerkend voorwerp vullen we in met hun, niet met hen.
– Onjuist spatiegebruik: “Deze ronde is er op gericht om de betrokkenheid van leraren bij Onderwijs2032 te vergroten en gerichte input op te halen voor het ontwerpproces.” Er op zou in deze zin één woord moeten zijn.
– Verkeerde samentrekking: “Graag ga ik met uw Kamer over dit voorstel in gesprek en verneem graag welke elementen uw Kamer van belang acht om in de verdiepingsfase mee te nemen.” De onderwerp-ik moet je voor “verneem” herhalen: je wil de inversie uit deel een echt niet terug in deel twee van de zin.
– Conventiefouten: De brief ontbeert een aanhef en de afsluiting is ronduit krakkemikkig. Een vmbo’er zou er strafpunten mee scoren.

Bron: RTL Nieuws

sander_dekker_anp