De MBO Raad pleit in een manifest voor het samenvoegen van de havo en de hoogste vmbo-niveau’s. Klinkt als een wild idee. Dat valt wel mee, zegt onderwijsredacteur Marijke de Vries.

Wat staat er in het manifest?
“De MBO Raad wil dat de havo en de hoogste vmbo-niveaus – die ze vaak gewoon weer mavo noemen – samen een vijfjarige, brede opleiding worden. In de loop van die opleiding wordt beslist of leerlingen naar het mbo of hbo gaan. De Raad vindt dat  leerlingen nu op een te jonge leeftijd in een hokje worden gestopt. Van lang niet alle twaalfjarigen kun je al inschatten welk niveau hij aankan, vinden zij.”

De MBO Raad gaat toch over het mbo, niet over de mavo en havo?
“Dat klopt. Of dit gaat gebeuren is dus de vraag. Wat de middelbare scholen van het plan vinden is natuurlijk een belangrijke vraag. Hetzelfde geldt voor de hogescholen. Uiteindelijk gaat de minister van onderwijs er natuurlijk over of het systeem op de schop gaat. De MBO Raad ziet het ook als een tienjarenplan.”

Waarom komt de MBO Raad hier nu mee?
“Ze vinden dat leerlingen nu niet goed voorbereid worden op de toekomstige arbeidsmarkt. Daarbij willen ze met deze maatregel het slechte imago van het vmbo en het mbo opkrikken.”

Het klinkt nogal rigoureus, mavo en havo samenvoegen.
“Klopt, maar zo’n gek idee is het niet als je kijkt naar de ontwikkelingen in het onderwijs. Ik hoor van leraren dat de kijk op de havo-leerling is veranderd. Waar de havo-leerling vroeger als domme vwo’er werd behandeld, wordt hij nu vaker gezien als een slimmere mavo-leerling. Volgens docenten lijken mavo-leerlingen en havisten op elkaar in hun manier van leren: ze zijn praktisch ingesteld, willen snel resultaat, werken vaak voor de leraar in plaats van voor zichzelf.

“Daarbij is er een tendens dat middelbare scholen willen ‘categoraliseren’. Er is sprake van een toename aan scholen met maar één onderwijsniveau: mavo, of havo. De niveaus worden dus steeds vaker uit elkaar getrokken. Op deze ontwikkeling is veel kritiek. Zo waarschuwde de Onderwijsraad er vorig jaar voor dat jongeren op deze manier moeilijk doorstromen naar een hoger niveau. Het manifest van de MBO Raad sluit aan bij deze kritiek.

“Dan is er nog de roep om maatwerk in het onderwijs. Het stokpaardje van Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-raad, voor voortgezet onderwijs. Hij heeft het liefst dat een leerling die goed is in wiskunde dit op vwo-niveau kan doen, terwijl hij zijn taaloefeningen op mavo-niveau maakt. In de brede opleiding die de MBO Raad voorstelt, kan de leerling zijn eigen route uitstippelen.”

Bron: Trouw

Schermafbeelding 2015-04-30 om 15.30.53