Het Nederlandse onderwijs doet het goed, maar het kan efficiënter. Het CBS liet een onderzoek uitvoeren waaruit bleek dat minder uren lesgeven juist goed uit kan pakken voor het onderwijs: in veel ‘goede’ onderwijslanden zitten leerlingen korter op school.

In Nederland gaat een leerling gemiddeld 970 uur per jaar verplicht naar school, in landen met hogere leeropbrengsten als Zuid-Korea, Japan of Estland is dat gemiddeld 768 uur. Kan dat ook in Nederland: de leerprestaties omhoog door minder lesuren aan te bieden? Klaas van Veen, hoogleraar Onderwijskunde, Lerarenopleiding, Rijksuniversiteit Groningen:
“Het zit ‘m helemaal niet in de hoeveelheid lesuren. Het gaat om hoe er wordt geleerd, wat er in de lessen gebeurt, hoe leerlingen dat oppakken, wat leraren doen. Het aantal lesuren moet je laten bepalen door de doelstellingen die je hebt, de inhoud, de toetsing, het type leerling.”

“Er heerst hier het vermoeden, ook gezien de discussie van een paar jaar terug, dat we in sommige gevallen best met minder lesuren zouden kunnen. Maar ik zou dat niet doen op basis van een analyse van andere landen, zoals hier door het CBS. Er is gewoon geen goed onderzoek om zo’n landenvergelijking te maken. Landen verschillen te veel om dat betrouwbaar te doen. Bij dit soort onderzoeken worden enkele van die factoren bekeken en dat resulteert in ernstige versimpelingen van de werkelijkheid. Als we het aantal lesuren terugschroeven moet dat gebeuren op basis van een analyse van wat wij nodig hebben in ons onderwijs.”

Sywert van Lienden, politiek activist, was als voorzitter van LAKS betrokken bij protestacties tegen de 1040-urennorm:
“Er zijn een hoop hardnekkige onderwijswijsheden en politieke stokpaardjes die flauwekul zijn, en die door dit onderzoek van het CBS worden weggevaagd. Je krijgt namelijk niet per definitie beter onderwijs met meer geld, meer uren, meer leraren. Dat dat nu wordt weerlegd, is mooi. Maar ook rijkelijk laat, want we discussiëren hier in Nederland al zo’n zeven jaar over.”

“Natuurlijk kan het onderwijs efficiënter. Neem opdrachten in de klas. Soms zitten leerlingen van de 50 minuten een half uur in groepjes aan een opdracht te werken. Met een dure leraar die zit te niksen. Dat soort opdrachten kan prima thuis.”

“Daarnaast stoort het me dat elk maatschappelijk thema aan de schoolagenda wordt toegevoegd. Homoseksualiteit, diversiteit en nu weer radicalisering. Hup… Weer een extra opdracht voor het onderwijs en lespakketje erbij. Ik geloof niet zo in de maakbaarheidgedachte van de maatschappij, het idee dat we alles in het klaslokaal kunnen oplossen. Ik denk dat we ook opvoedtaken, discussies over burgerschap aan ouders, familie, netwerk of media moeten durven overlaten. Er is nu in het onderwijs veel te veel gekozen voor de breedte. Door al die vakken gaan we bijna nergens meer echt de diepte in.”

Bron: Trouw

15227103_5f4dcd034d_o