Vorig jaar gaven basisscholen leerlingen in groep 8 gemiddeld een hoger schooladvies dan voorheen. Dit komt doordat het toetsingssysteem is veranderd. De mening van de leraar telt tegenwoordig zwaarder dan de uitslag van de toets. Kinderen van laaggeschoolde ouders zijn hier volgens hoogleraar onderwijssociologie Jaap Dronkers de dupe van, schrijft de Volkskrant.

Omdat de score bij de eindtoets en hoe zwaar die telde tot stress bij leerlingen leidde en enorm veel klachten van ouders tot gevolg had, werd vorig jaar het systeem veranderd. Docenten geven nu hun eindadvies voordat de toets wordt afgenomen. Ze baseren zich hierbij op prestaties over een langere periode.

Dronkers analyseerde de plaatsingscijfers van het ministerie van Onderwijs. Zijn bevindingen komen niet overeen met een verklaring van staatssecretaris Dekker van Onderwijs. Die schreef in december aan de Tweede kamer dat ‘ten opzichte van eerdere jaren de hoogte van de schooladviezen ongeveer hetzelfde is gebleven’.

De hoogleraar berekende dat in 2015 37,4 procent van de nieuwe brugklassers in een havo, havo/vwo of vwo-klas belandde. Dat is 1,5 procent meer dan in 2014, oftewel een stijging van 3.000 leerlingen. In vorige jaren steeg dat aantal nooit zo snel. Volgens de krant waren critici van het nieuwe systeem al bang dat dit de sociale ongelijkheid zou vergroten. Bij een test krijgt een kind uit een zwak milieu dezelfde kans als een kind dat rijker is opgegroeid, maar een leerkracht geeft een kind van hoger opgeleide ouders wellicht sneller het voordeel van de twijfel.

Meer HAVO:VWO
Bron: Trouw en ANP