Foto_rietbroek

Mijn eerste examentraining (biologie) gaf ik op een Mavo school in Rotterdam. Goed voorbereid op een pittige eerste dag en denkend aan wat ik vroeger allemaal zelf had uitgespookt als leerling stap ik de klas binnen.

Zes paar ogen staren me aan en ik probeer een zo goed mogelijk en volwassen indruk te maken. Er wordt geluisterd, er worden vragen gesteld en aan het einde van de dag gaven de jongens me zelfs een box. Of nou ja ik denk dat dat het was, maar ik werd gelukkig in ieder geval niet geclasht.

Het lesgeven is veel leuker dan ik had verwacht en met vooral geduld zijn zelfs de ‘lastigste’ leerlingen prima te begeleiden. Als je eenmaal hun vertrouwen hebt gewonnen luisteren ze goed naar je uitleg. Door aan de leerlingen ook zelf veel vragen te stellen begin ik erachter te komen hoe het staat met hun biologie kennis. Daarnaast probeer ik de les interactief te houden, ik heb gemerkt dat de drempel om vragen te stellen hierdoor steeds lager wordt.

Tijdens het maken van de oefenexamens kom ik er achter dat de leerlingen best wel veel weten, maar vooral begrijpend lezen is nog een probleem. Ik probeer ze, in de korte tijd die ik nog heb, aan te leren echt eerst de vraag en de begeleidende tekst goed te lezen, en hen daarnaast te leren hoe ze die teksten moeten lezen. “Maar meneer, dan is het dus antwoord D! Dat is niet moeilijk…”. “Klopt helemaal John, dus niet zomaar in het wilde weg wat invullen, als je goed leest kun je het antwoord zo uit de tekst halen”.

Leerlingen zijn over het algemeen zeker niet op hun mondje gevallen, ze zijn lekker direct. Als ze vinden dat het niet goed gaat met de les laten ze het je weten. Maar als het goed gaat hoor je dit ook direct, perfecte feedback voor mij. Tijdens mijn tweede dag Biologie training krijg ik direct een box van een van de jongens. “Meneer ik had gisteravond wel hoofdpijn man, van al dat leren, maar ik voel me wel gewoon slimmer worden”.