Het zit er eindelijk op voor brugklas TV1B van het Lorentz Lyceum uit Arnhem. Donderdagochtend kregen de leerlingen na 48 uur hun telefoon terug van hun ouders. De brugklassers deden mee aan een experiment waarbij ze gedurende twee dagen geen mobiel, games of social media mochten gebruiken.

“De ‘No Phone Challenge’ was flink afkicken.”
“Ik stelde voor om 24 uur zonder telefoon en social media door te brengen. De leerlingen dachten dat ze dat makkelijk aan zouden kunnen, dus besloten we er 48 uur van te maken. Alleen voor schooldoeleinden mochten ze van een computer gebruikmaken”, zegt mentor en biologielerares Yolinde de Haan. Afgelopen dinsdag moesten ze daarom hun telefoon inleveren bij hun ouders, donderdagochtend kregen ze hem weer terug.

Zwaar
Chera Kurdi (12) en Jaimy Wekker (12) hadden het er zwaar mee. Ze gebruiken hun telefoon doorgaans veel, waardoor het flink afkicken was. “Door het experiment kwam ik erachter dat ik misschien wel om de vijf minuten op mijn telefoon zit”, zegt Chera. Jaimy vond het erg lastig dat ze na haar huiswerk eigenlijk niks meer te doen had. “Ik zat op de bank naar de muur te staren. Niemand was thuis, dus toen heb ik maar wat extra wiskunde gemaakt.”

Smokkelen deden ze niet. “We hebben deze afspraak met de klas gemaakt, dus daar heb ik me ook aan gehouden”, aldus Chera. “Toen ik hem donderdag terug kreeg heb ik wel meteen al mijn appjes bekeken en Facebook gecheckt.”

“Veel leerlingen raakten soms zelfs geïrriteerd. Met name doordat ze met andere leerlingen spraken die wel de hele tijd op hun telefoon zaten.” Aldus Yolinde de Haan, mentor

Reflectie
De Haan: “Veel leerlingen raakten verveeld en soms zelfs geïrriteerd. Met name doordat ze met andere leerlingen spraken die wel de hele tijd op hun telefoon zaten.” De brugklassers vonden dat ze veel socialer waren, zowel in de klas als thuis. De pauzes leken langer en werden ook als leuker bevonden. “We gingen spelletjes doen in de pauze, zoals Monopolie. Ook sprak ik andere leerlingen veel meer”, zegt Jaimy.

Zowel Chera als Jaimy hadden daarnaast veel meer tijd voor huiswerk. “Ik kon heel erg goed studeren voor twee toetsen die ik woensdag had. Voor beide sta in onvoldoende, maar ze zijn nu erg goed gegaan”, aldus Jaimy. “Leerlingen gingen voor een gezamenlijke schoolopdracht met elkaar mee naar huis in plaats van contact te houden via Skype. Zo heeft een van de leerlingen hierdoor ook de moeder van een ander onmoet”, zegt de biologielerares.

Positief
Iedereen uit de klas zegt te willen matigen met het gebruik van hun telefoon en social media. “Toch wilden ze achteraf allemaal graag hun telefoon terug”, zegt De Haan lachend.

Door het positieve effect van de No Phone Challenge hebben meer leerlingen van andere klassen aangegeven een keer met het experiment mee te willen doen. Volgens Jaimy is het daarbij wel belangrijk om steun te hebben van een klas of een groep. “In je eentje lijkt me het lastig.”

Binnenkort gaan de leraren van het Lorentz Lyceum vergaderen over het experiment. “Misschien kunnen we het volgend jaar groter aanpakken”, zegt De Haan. “Ik denk niet dat het bij dit ene experiment gaat blijven!”

Bron: Algemeen Dagblad

Leerlingen No phone challenge