Hoe is het nu met..

Frans schreef zich 2 jaar terug in bij Adhocdocent. Hij had zijn studie Bedrijfseconomie afgerond en was eigenlijk wel benieuwd naar de mogelijkheden binnen het onderwijs. Wij interviewden hem.

Hoe is het nu met..

Frans! Wij dachten natuurlijk graag met hem mee. Eerst heeft hij voor een periode als leswaarnemer gewerkt, daarna ook nog tijdelijk als docent Wiskunde. Toen heeft Frans de definitieve beslissing genomen: hij is gestart met een lerarenopleiding! We nemen telefonisch contact met hem op om te vragen hoe het nu met hem gaat. Wat heeft hij geleerd en waar kijkt hij met een glimlach op terug?

Frans, hoe is het ermee?

‘Goed! Naast dat ik gelukkig getrouwd en vader ben van twee kinderen, volg ik op dit moment de deeltijd lerarenopleiding en geef ik met veel plezier wiskunde aan de onderbouwklassen van het havo en vwo. Het is een leuke en ook wel diverse doelgroep. Daarnaast ben ik mentor, dat is echt een heel andere tak.’

Vertel!

‘Als mentor leer je veel op pedagogisch gebied. Je merkt dat leerlingen dan echt kinderen zijn en dat de gemoederen soms hoog oplopen, daar verbaas ik me over. Daarnaast neem je ze echt mee in hoe de middelbare school werkt, wat heel leuk is om te doen!’

Wat heb je de afgelopen periode allemaal geleerd?

‘Toen ik in september 2017 als docent aan de slag ging als docent wiskunde, dacht ik dat ik een te gezellige docent zou worden. Dat valt reuze mee! Ik ben wel echt in het diepe gesprongen, maar het orde houden gaat eigenlijk heel natuurlijk. Zoals ik net al zei, leer ik nu heel veel op pedagogisch gebied en dat vind ik erg interessant!’

Waar kan je het meeste van genieten in de functie als docent?

‘Het improviseren en anticiperen in elke situatie, voornamelijk in het contact met leerlingen. Het blijft leuk om te improviseren, maar ook vooral om te bedenken hoe leerlingen daarop kunnen reageren. En soms ontstaan er heel grappige situaties…’

Leuk, kun je nog een grappige situatie herinneren?

‘Ja, vorige week. Een van de leerlingen bleef tijdens de les continue vragen stellen, tot vervelends aan toe. Ik besloot duidelijk te maken dat hij niets moest zeggen, dus negeerde het. De leerling besloot een e-mail naar mij te sturen, waardoor er een melding op het smartboard kwam. Op zo’n moment moet je binnen no-time bedenken hoe je daarmee omgaat. Uiteindelijk besloot ik een e-mail terug te sturen, met daarin de vraag wat de leerling wilde vragen. Zo geef je het niet te veel ruimte, maar laat ik wel merken dat ik het een goede grap vind!’

Je hebt er wel plezier in zo te horen. Heb je nog een tip voor docenten?

‘Mijn eigen drijfveer is dat ik voor ogen houd dat er potentie in iedere leerling zit en dát wil ik eruit halen. Jongeren voelen dat dit in jouw les de bedoeling is, naast dat je enthousiast bent voor je eigen vak. Ik zou andere docenten willen aanmoedigen dit voorop te zetten in je lessen!’


Benieuwd wat Adhocdocent voor jou kan betekenen?

Ben je enthousiast geworden over Adhocdocent na het lezen van het verhaal van docent Frans? Schrijf je vrijblijvend in en wij nemen contact met je op over jouw mogelijkheden voor de klas.