Aan het eind van één van mijn eerste dagen examentrainingen Engels op het Hildegardis Mavo komt één van de stoerste jongens naar mij toe en geeft mij een hand: “Meneer, dankuwel voor uw examentraining!”

Rikrozendaal
Op dat moment heb ik er zo’n zes uur examentraining op zitten, telkens twee uur training voor een groepje van maximaal vijf leerlingen. We trainen vooral op de leesvaardigheid, omdat dit ook het grootste gedeelte van het examen omvat. In die twee uur geef ik de leerlingen enkele handvatten mee waarmee ze een leestekst kunnen benaderen.

Moet je nou de hele tekst lezen of kun je soms ook een vraag beantwoorden door te tekst alleen door te scannen? En moet ieder onbekend Engels woord opgezocht worden of kun je een zin ook begrijpen zonder iedere betekenis te kennen?Voor sommige leerlingen is het echt een eyeopener: “Meneer, normaal deed ik dat nooit, zo in detail naar een tekst kijken.

Ik koos gewoon het antwoord wat ik het meest vond lijken op wat er in de tekst stond.” Doordat we in zulke kleine groepen werken heb ik ook de tijd om met de leerlingen die er de meeste moeite mee hebben samen naar een tekst te kijken: de leerling zegt hardop wat hij aan het doen is terwijl hij een oefenexamen maakt. Ik kijk en luister mee en samen komen we er achter op welke punten er voor de leerling nog de meeste winst valt te behalen. Daar oefenen we samen mee en we merken dat het steeds beter gaat.

Na enkele weken is er dan het einde van de examentraining en komt het examen in zicht. Ik ben blij dat ik er voor kan zorgen dat deze leerlingen met meer vertrouwen hun examen tegemoet kunnen!