Schermafbeelding 2017-08-17 om 17.29.08

Je herkent het vast wel. Een nieuw lesuur staat op het punt te beginnen en je leerlingen komen al pratend en lachend het klaslokaal in. Hoe zorg je ervoor dat hun aandacht zich naar jou en de lesstof verplaatst? Steek je meteen van wal met de kennis die je die dag wilt overbrengen of zorg je voor een pakkende binnenkomer? Frank Gaarthuis, docent Economie, gelooft in het laatste en geeft ons tijdens een trainingsmiddag van de Adhocdocent Academy een kijkje in zijn ‘didactische gereedschapskist’. Het belooft een middag vol interactie te worden!

Cadeautjes geven 
Het doel van deze training? Trainer Frank wil de aanwezige docenten enthousiasmeren om zelf pakkende lesopeningen te gebruiken. Wat voor hem het verschil maakt, is dat hij de lessen veel positiever begint en vrijwel direct naar de inhoud van de les kan. “Lesopeningen zijn een kapstok om dingen aan op te hangen,” vertelt de gedreven trainer enthousiast. “Geef je leerlingen bijvoorbeeld een cadeau dat in het teken staat van het onderwerp van de les en ze weten je dat specifieke onderwerp drie jaar later nog na te vertellen.”

Meer dan twee jaar lang bedacht Frank samen met twee collega’s diverse lesopeningen. Samen probeerden ze alles in de praktijk uit; sommigen bleken succesvol, anderen minder. De 25 meest succesvolle openingen namen zij op in het boekje ‘Een goed begin is het halve werk’.

De Stem en de Koffer
Frank laat concreet zien welke lesopeningen hij gebruikt, bijvoorbeeld De Stem; een geluidsfragment af laten spelen terwijl je zelf nog niet in de klas bent, of De Koffer; een voorwerp dat met je lesstof te maken heeft in een gesloten koffer meenemen. Tijdens de training groeit het enthousiasme zichtbaar. De deelnemers worden gestimuleerd om hun eigen creatieve brein in te zetten. In korte tijd komen de leukste lesopeningen boven tafel.

Verrassende samenwerkingen
Franks tip bij het onderwijskundig ontwerpen: ga samenwerkingen aan met mensen van wie je in eerste instantie denkt dat ze niet in jouw straatje passen. Juist dan komen de mooiste samenwerkingen en ideeën tot stand. Naast lesopeningen laat Frank andere originele gereedschapsmiddelen zien die je kunt inzetten. Bijvoorbeeld Wheel Decide, dit online rad bepaalt wie de beurt krijgt in de klas en Googleman of –vrouw, hierbij wordt een expert aangesteld in de klas die tijdens de les het antwoord zoekt op vragen van medeleerlingen.

Met deze bruikbare informatie op zak gaan we richting een gezellige, afsluitende borrel en trappen we het komende schooljaar af.

Hoe ziet jouw perfecte lesopening eruit? Laat het ons weten!