Als ik het verschil tussen present perfect en past simple heb uitgelegd, vertel ik de leerlingen dat ze de komende tien minuten in stilte aan hun opdracht gaan werken, daarna mogen ze overleggen.<!–more–> Na tien minuten (hoe keurig!) beginnen een paar meisjes links achterin te smoezen. Eén van de meisjes steekt haar hand op. Ik loop erheen en bereid me voor op alle stof nog een keer uitleggen, het is geen makkelijk onderwerp. Het meisje begint: “Mevrouw, we vragen ons iets af. Van welk merk is uw eyeliner?”
HZ
Dit gebeurde in mijn eerste week, en ik moet zeggen dat ik heel hard in lachen ben uitgebarsten. Dit vat voor mij mijn werk samen: van duidelijk en streng tot heel veel plezier hebben. Ik geef Engels en Duits op de GSR in Rijswijk en ik fiets elke dag met een lach op m’n gezicht naar huis. Deze kleinschalige school heeft duidelijke regels, en ik merk dat dat voor iedereen heel goed is. Zo hoef ik eigenlijk nooit boos te worden: ze weten immers de regels? Ook is het heel veilig, zowel voor de leerlingen als de docenten. Omdat ik me veilig voel om bij collega’s om raad te vragen, kan ik die veiligheid ook weer aan mijn leerlingen bieden. Ik heb gemerkt dat het soms juist goed werkt om jezelf ook kwetsbaar op te stellen voor de klas. Zo leren ze jou ook kennen – zonder dat je je gezag verliest.

Ik probeer het altijd gezellig te houden in de klas, ook als sommige leerlingen écht vervelend zijn. Als het niet lukt met een grapje, dan soms maar hard aanpakken. En voor mij is de beste les: altijd blijven complimenteren! Ook als diegene net nog het bloed onder je nagels vandaan haalde maar nu twee minuten in stilte heeft gewerkt: lekker bezig! Dat is een soort gouden regel, waarmee je de sfeer in de klas altijd goed houdt. Wat ik wel lastig vind is soms de algemeenheid van de stof: je wilt kinderen stimuleren in de dingen die ze goed doen, maar uiteindelijk moeten ze wel allemaal hetzelfde examen halen…

Nu is het – denk ik – voor een leerling heel goed om te leren dat je dingen niet kunt, maar de lesstof voelt soms wat ‘log’ en algemeen. Maar daar zit ook een uitdaging in: hoe breng ik de stof zo, dat alle leerlingen er iets mee kunnen? Elke dag is anders, elke dag is uitdagend: de combinatie van een boodschap overbrengen en de persoonlijke contacten met leerlingen maakt dit mijn topbaan!